• پنجشنبه , 3 اسفند 1396

در روایات و احادیث

هفت خصلت برای شهید
عن زید بن علیّ عن ابیه علیه السّلام عن آبائه علیهم السّلام قال: قال رسول اللَّه صلّى اللَّه علیه و آله: للشّهید سبع خصال من اللَّه أوّل قطرة من دمه مغفور له کلّ ذنب، و الثّانیة یقع رأسه فی حجر زوجتیه من الحور العین، و تمسحان الغبار عن وجهه، و تقولان: مرحبا بک و یقول هو مثل ذلک لهما و الثّالثة یکسى من کسوة الجنّة، و الرّابعة تبتدره خزنة الجنّة بکلّ ریح طیّبة أیّهم یأخذه معه، و الخامسة أن یرى منزله، و السّادسة یقال لروحه: اسرح فی الجنّة حیث شئت، و السّابعة أن ینظر فی وجه اللَّه و إنّها لراحة لکلّ نبیّ و شهید.
از زید بن على از پدرش از پدرانش نقل شده که رسول خدا (ص) فرمود: شهید از سوى خدا داراى هفت خصلت است: ١- نخستین قطره خونش که به زمین مى‏ریزد تمام گناهانش آمرزیده مى‏شود. ٢- سرش در دامان دو همسرش از حوریان قرار مى‏گیرد، و آن دو، گرد و خاک از صورتش پاک مى‏کنند و به او خوش آمد مى‏گویند، او نیز به آنان خوش آمد مى‏گوید. ٣- از لباسهاى بهشتى به او مى‏پوشانند.
٤- خازنان بهشت هر کدام با هر بوى خوشى به سوى او پیشدستى مى‏کنند که او را با خود ببرند. ٥- شهید جایگاه خود را مى‏بیند. ٦- به روح او خطاب مى‏شود که هر کجاى بهشت که مى‏خواهى گردش کن. ٧- شهید به خدا نظر مى‏کند و این نگاه مایه آرامش هر پیامبر و شهیدى خواهد بود.
الوسائل، ج ١١،ص ١٠
ناآگاهی از گناهان
عن ابی بصیر قال: قال ابو عبد اللَّه علیه السّلام: من قتل فی سبیل اللَّه لم یعرّفه اللَّه شیئا من سیّئاته.
از ابو بصیر نقل شده که امام صادق (ع) فرمود: هر که در راه خدا کشته شود خداوند او را از هیچ یک از گناهانش آگاه نمى‏گرداند.
الوسائل، ج ١١،ص ٩ –الکافی، ج ٥،ص ٥٤
نخستین بهشتی
عن الرضا علیه السّلام عن آبائه علیهم السّلام قال: قال رسول اللَّه صلّى اللَّه علیه و آله: أوّل من یدخل الجنّة الشّهید … الخبر. البحار ٧١/ ٢٧٢
از امام رضا (ع) از پدرانش نقل شده که رسول خدا (ص) فرمود:
نخستین کسى که وارد بهشت مى‏شود شهید است
پاداش ستمدیده
عن عبد اللَّه بن سنان، عن ابی عبد اللَّه علیه السّلام قال: قال رسول اللَّه صلّى اللَّه علیه و آله: من قتل دون مظلمته فهو شهید.الکافی ٥/ ٥٢
از عبد اللَّه بن سنان از امام صادق (ع) نقل شده که رسول خدا (ص) فرمود: هر کس در برابر ستمى که بر او رفته است کشته شود شهید است.
زیارت شهیدان برابر با حج
عن فضیل بن یسار عن ابی عبد اللَّه علیه السّلام قال: إنّ زیارة قبر رسول اللَّه صلّى اللَّه علیه و آله و زیارة قبور الشّهداء و زیارة قبر الحسین صلوات اللَّه علیه تعدل حجّة مع رسول اللَّه صلّى اللَّه علیه و آله.
کامل الزیارات/ ١٥٧ الکافی ٤/ ٥٤٨ الوسائل ١٠/ ٢٥٥ روضة المتقین ٥/ ٣٦٠
از فضیل بن یسار از امام صادق (ع) نقل شده که فرمود: زیارت قبر رسول خدا (ص) و زیارت قبر شهیدان و زیارت قبر حسین (ع) برابر است با حجّى که با پیامبر (ص) انجام گرفته است.
حب علی علیه السلام راه شهادت
النبی «ص»: من أحبّ ان یحیا حیاة تشبه حیاة الأنبیاء، و یموت میتة تشبه میتة الشّهداء، و یسکن الجنان التی غرسها الرّحمان، فلیتولّ علیا، و لیوال ولیّه، و لیقتد بالائمّة من بعده، فإنّهم عترتی، خلقوا من طینتی. الحیاة با ترجمه احمد آرام    ج‏٢    ٦٧٠
پیامبر اکرم «صل الله علیه و آله»: هر کس خواستار آن باشد که همچون پیامبران زندگى کند، و همچون شهیدان از دنیا برود، و در باغهایى ساکن شود که خداى رحمان آنها را کاشته است، باید على و دوستان او را دوست بدارد، و به امامان پس از او اقتدا کند، که عترت منند و از گل من آفریده شده‏اند ..
 
آرزوی شهادت دوباره
پیامبر اکرم صلّى اللَّه علیه و آله فرمود:
«هیچ کس نیست که به بهشت درآید، آنگاه دوست بدارد که به دنیا برگردد [حتى اگر] هر آنچه که بر روى زمین وجود دارد، او را باشد، مگر شهید، که به سبب گرامى داشتى که مى‏بیند، آرزو مى‏کند که به دنیا باز گردد و ده بار [بارها] دیگر هم در راه خدا شهید شود».
پیام پیامبر- ترجمه‏فارسى ٥٥٩
 
شهادت دوست داشتنی تر از تمام دنیا
لان اقتل فی سبیل الله احب الی من ان یکون لی اهل الوبر و المدر. سنن نسایی، به شرح حافظ جلال الدین سیوطی،ج٦،ص٣٣ و مکی قاسم البغدادی، پیشین،ج١،ص ٢٨٥
پیامبراکرم صلوات الله علیه و آله:
کشته شدن در راه خدا برایم دوست داشتنی تر از این است که تمام دنیا مال من باشد.
 
اول کسی که وارد بهشت می شود
عن الرّضاء علیه السلام عن آبائه علیه السلام، قال، قال رسول الله صلی الله علیهو آله :
افضل الاعمال عند الله ایمان لا شکّ فیه و غزو لاغلول فیه و حجّ مبرور و اوّل منیدخل الجنّه شهید.
امام رضا علیه السلام از پدران خود علیه السلام از قول پیامبر اکرم صلی اللهعلیه و آله نقل کرده که آن حضرت فرمود :
برترین اعمال نزد خداوند، ایمانی است که در آن تردیدی نباشد و رزم و پیکاری کهدر آن خیانت در ((غنیمت)) نباشد و حج مقبول . و اولین کسی که وارد بهشت می شود شهیداست.
بحار الانوار، ج٦٦، ص٣٩٣، حدیث٧٥
آرزوی شهید
قال رسول الله صلی الله علیه و آله :
ما من احدٍ یدخل الجنّه یحبّ ان یرجع الی الدّنیا و له ما علی الارض من شییءٍالّا الشّهید. فانّه یتمنّی ان یرجع الی الدّنیا فیقتل عشر مرّاتٍ لما یری منالکرامه.
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود :
از افرادی که وارد بهشت می شوند هیچکس آرزوی بازگشت به دنیا را ندارد گر چه تمامآنچه در زمین است از آنِ وی شود، مگر شهید که او به سبب کرامتی که در شهادت می بیندآرزو می کند به دنیا برگردد و دهها مرتبه در راه خدا کشته شود.
صحیح بخاری، ج٤، ص٢٦
برترین شهدا
قال رسول الله صلی الله علیه و آله :
افضل الشّهداء الّذین یقاتولن فی الصّف الاوّل فلا یلفتون وجوههم حتّی یقتلوا،اولئک یتلبّطون فی الغرف العلی من الجنّه یضحک الیهم ربّک فاذا ضحک ربّک الی عبدٍفی موطن فلا حساب علیه.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود :
برترین شهیدان کسانی هستند که در صف اول((خط مقدم)) پیکار می کنند و روی بر نمیگردانند تا کشته شود، اینها هستند که جایگاه آنان غرفه های عالی بهشت است، و خداوندبر آنها متبسّم است و اگر خداوند بر بنده ای تبسّم کند((خشنود شود)) هیچ حسابی براو نیست.
کنز المعال، ج٤، ص٤٠١، حدیث١١١٢٠
شهید دریا
قال رسول الله صلی الله علیه و آله :
شهید البحر مثل شهید البرّ
و انّ الله عزّوجلّ وکّل ملک الموت بقبض الارواح الّا شهید البحر فانّه یتولّیقبض ارواحهم.
پیامبر گرامی صلی الله علیه و آله فرمود :
شهید در جنگ دریایی مثل شهید در جنگ و جهاد در خشکی اجر دارد و خداوند ملک الموترا برای قبض روح همه افراد مامور ساخته است، مگر شهیدان جنگ دریایی که آنقدر مقام وفضیلت دارند که خداوند، خودش ارواح آنها را قبضه می کند.
سنن ابن ماجه، ج٢، ص٩٢٨، حدیث ٢٧٧٨
خانواده شهید
قال علی علیه السلام عن قول رسول الله صلی الله علیه و آله :
و یقول الله عزّوجلّ انا خلیفته فی اهله و من ارضاهم فقد ارضانی و من اسخطهمفقد اسخطنی.
حضرت امیر علیه السلام در ادامه حدیثی مفصّل که در باب مقام شهید از قول رسولخدا بیان داشته اند می فرماید :
خداوند می فرماید من جانشین شهید در خانواده او هستم، هر کس رضایت آنها را جلبکند رضایت مرا جلب کرده و هر کس آنها را به خشم آورد مرا به خشم آورده است.
دیگرشهیدان
قال رسول الله صلی الله علیه و آله :
من ارید ماله بغیر حقّ فقاتل فهو شهید.
پیامبر گرامی خدا صلی الله علیه و آله فرمود :
هر کس مالش مورد سوء قصد قرار گیرد و برای دفاع از آن مبارزه کند و کشته شودشهید است.
کنز المعال، ج٤، ص٤٢٩، حدیث١١٢٠١
 
شهیدان دفاع
قال رسول الله صلی الله علیه و آله :
من قاتل دون نفسه حتّی یقتل فهو شهید و من قتل دون ماله فهو شهید
و من قاتل دون اهله حتّی یقتل فهو شهید و من قتل فی جنب الله فهو شهید.
پیامبر گرامی خدا صلی الله علیه و آله فرمود :
هر کس برای دفاع از جان و مال اهل و عیال خود پیکار کند و کشته شود شهید است وکسی که در راه قُرب به خدا کشته شود شهید است.
کنز المعال، ج٤، ص٤٢٠، حدیث١١٢٣٦
دفاع از مال
عن علیّ بن الحسین علیه السلام :
من اعتدی علیه فی صدقه ماله فقاتل فقتل فهو شهید.
امام زین العابدین علیه السلام فرمود :
هر کس به ظلم اموالش مورد تجاوز قرار گیرد و در برابر آن پیکار کند تا کشته شودشهید است.
وسائل الشیعه، ج١١، ص٩٣، حدیث١١
کشته راه خدا
عن ابی عبدالله علیه السلام، قال : قال رسول الله صلی الله علیه و آله :
من قتل دون عیاله فهو شهید.
از امام صادق علیه السلام نقل شده است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آلهفرمودند
هر کس در راه دفاع از بستگان خود کشته شود شهید است.
وسائل الشیعه، ج١١، ص٩١، حدیث٥
در رکاب امام
عن الرّضا علیه السلام فی کتابه الی المامون :
الجهاد واجب مع امام عادل و من قاتل فقتل دون ماله و رحله و نفسه فهو شهید.
امام رضا علیه السلام در نامه خود به مامون نوشت :
جهاد همراه امام عادل واجب است و هر کس پیکار کند و در راه دفاع از مال و رهتوشه و جان خویش کشته شود شهید است.
وسائل الشیعه، ج١١، ص٣٥، حدیث١٠، تحف العقول، ص١٠٢
 
بالاترین نیکیها
قال رسول الله صلی الله علیه و آله :
فوق کل ذی بر بر حتی یقتل فی سبیل الله فاذا قتل فی سبیل الله فلیس فوقه بر.
رسول خدا(صلی الله علیه و آله) می فرماید :
بالاتر از هر کار خیری، خیر و نیکی دیگری است تا آنکه فردی در راه خدا کشته شود،و بالاتر از کشته شدن در راه خدا خیر و نیکی نیست.
وسائل الشیعه، ج١١، ص١٠، حدیث ٢١
 
برترین مرگها
قال رسول الله صلی الله علیه و آله :
اشرف الموت قتل الشهاده
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود :
شهادت برترین مرگهاست.
بحارالانوار، ج٦٧، ص٨، حدیث٤
 
مرگ برتر
قال امیر المومنین علیه السلام :
ان الموت طالب حثیت لایفوته المقیم و لا یعجزه الهارب ان اکرم الموت القتل.
حضرت علی علیه السلام فرمود :
مرگ، با شتاب و تعقیب کننده است((همه را دریابد)) نه ماندگان از دست برهند و نهفراریان او را بازدارند، گرامی ترین مرگ، کشته شدن است.
نهج البلاغه، خطبه١٢٣
برترین قتل شهادت است
قال رسول الله صلی الله علیه و آله :
اشرف القتل قتل الشهدآء.
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود :
والاترین مرگ، کشته شدن شهیدان است.
نهج الفصاحه، ص٦٦٨
هزار ضربه شمشیر به از مرگ در بستر
قال امیر المومنین علیه السلام :
و الذی نفس ابن ابی ابیطالب بیده لالف ضربه بالسیف اهون علی من میته علیالفراش.
حضرت علی علیه السلام فرمود :
قسم به کسیکه جان فرزند ابیطالب در دست اوست، هزار ضربه شمشیر بر من آسانتر ازمرگ در بستر است.
بحار الانوار، ج٩٧، ص٤٠، حدیث٤٤
شهادت، نه مرگ در بستر
قال امیر المومنین علیه السلام :
ایها الناس ان الموت لا یفوته المقیم و لایعجزه الهارب لیس عن الموت محیص و منلم یمت یقتل و ان افضل الموت القتل، والذی نفسی بیده لالف ضربه بالسیف اهون علی منمیته علی فراش.
حضرت علی علیه السلام فرمود :
ای مردم همانا ایستادگان و فراریان را از مرگ گریزی نیست و هر کس به مرگ طبیعینمیرد کشته می شود و شهادت بهترین مرگ است و سوگند به خدایی که جانم در دست اوست،هزار ضربه شمشیر آسانتر است بر من از مرگ در بستر.
وسائل الشیعه، ج١١، ص٨، حدیث١٢
 
شهادت کرامت است
قال السجاد علیه السلام :
القتل لنا عاده و کرامتنا الشهاده.
حضرت امام سجاد علیه السلام فرمود :
کشته شدن عادت ما و شهادت کرامت ماست.
بحار الانوار، ج٤٥، حدیث١١٨
شهادت آرزوی اولیاء
قال رسول الله صلی الله علیه و آله :
والذی نفسی بیده ((لولا ان رجالا من المومنین لاتطیب انفسهم)) لوددت انی اقتل فیسبیل الله، ثم احیا ثم اقتل ثم احیا ثم اقتل، ثم احیا ثم اقتل.
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود :
قسم به آنکه جانم به دست اوست((اگر نبود اینکه جمعی از مومنین خوش ندارند)) دوستداشتم که در راه خدا نه یکبار و دوبار، که چندین بار زنده گشته و بار دیگر کشتهگردم.
صحیح بخاری، ج٤، ص٢١، باب تمنی الشهاده
 
روزی شهادت
قال امیر المومنین علیه السلام :
من دعائه علیه السلام لمّا عزم علی لقا القوم بصفّین :
اللّهم ربّ السّقف المرفوع … ان اظهرتنا علی عدونا فجنّبنا البغی و سدّدنا للحقو ان اظهرتهم علینا فارزقنا الشَّهاده و اعصمنا الفتنه.
حضرت علی علیه السلام فرمود :
خدایا، ای پروردگار آسمان برافراشته … اگر ما را بر دشمنان پیروز گرداندی، ازستم و تجاوز دورمان دار و بر حق استوارمان گردان و اگر دشمنان بر ما پیروز شدند،شهادت را روزیمان فرما و از فتنه بازمان دار.
نهج البلاغه، خطبه١٧٠
فرجام سعادت و شهادت
عن امیر المونین علیه السلام :
و انا اسال الله بسعه رحمته و عظیم قدرته علی اعطاء کل رغبه … ان یختم لی و لکبالّسعاده و الشّهاده.
حضرت علی علیه السلام در پایان عهدنامه خود به مالک اشتر نوشت :
من از خدا به گشایش رحمت و بزرگی قدرتش(بر آنکه هر چه بخواهد عطا می کند) میخواهم که پایان زندگی من و تو را به نیکبختی و شهادت قرار دهد.
نهج البلاغه نامه٥٣
شهادت در راه خدا
دعا امیر المومنین علیه السلام لهاشم بن عتبه فقال :
اللّهم ارزقه الشّهاده فی سبیلک و المرافقه لنبیّک.
حضرت علی علیه السلام در دعای خود به هاشم بن عتبه فرمودند :
خداوندا، شهادت در راهت را و همراهی با پیامبرت را به او روزی کن.
نهج السّعاده، ج٢، ص١٠٨
 
همسایگی با شهدا
قال امیر المومنین علیه السلام :
نسال الله منازل الشهداء و معایشه السّعداء و مرافقه الانبیاء.
حضرت امام علی علیه السلام فرمود :
از خداوند جایگاه شهیدان و زندگی با سعادتمندان و همراهی با پیامبران را طلبمی کنم.
نهج البلاغه، خطبه٢٣
عشق به شهادت
قال امیر المومنین علیه السلام :
فو الله انی لعلی الحق. و انی للشّهاده لمحبّ.
حضرت امیر المومنین علیه السلام فرمود :
 پس به خدا قسم من بر حقّم و دوستدار شهادت.
شرح نهج البلاغه، ج٦، ص٩٩ و ١٠٠
امید شهادت در جبهه
قال امیر المومنین علیه السلام :
و الله لولا رجائی الشّهاده عند لقائی العدوّ لوقد حمّ لی لقاءه لقرّبت رکابی،ثمّ شخصت عنکم فلا اطلبکم ما اختلف جنوب و شمال.
حضرت امام علی علیه السلام فرمود :
به خدا قسم اگر آرزوی شهادت را در پیکار با دشمن نمی داشتم،(که ای کاش زودترفراهم آید) بر مرکب خود سوار می شدم و از میان شما کوچ می کردم و تا باد شمال وجنوب بوزد (برای همیشه) در جستجوی شما نمی پرداختم.
شرح نهج البلاغه، ج٧، ص٢٨٥، خطبه١١٨
شهادت طلبی
قال رسول الله صلی الله علیه و آله :
من طلب الشّهاده صادقا اعطیها و لولم تصبه.
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود :
هر کس از روی صدق شهادت را طلب کند، خداوند به او ((ثواب)) آن را عطا خواهد کرد،هر چند به شهادت نرسد.
کنز المعال، ج٤، ص٤٢١، حدیث١١٢١٠
تبریک به شهیدان
قال امیر المومنین علیه السلام :
انّ الله کتب القتل علی قوم و الموت علی آخرین و کلّ آتیه منیّته کما کتب اللهله فطوبی للمجاهدین فی سبیل الله و المقتولین فی طاعته.
حضرت امام علی علیه السلام فرمود :
خداوند برای گروهی کشته شدن و برای گروهی دیگر مرگ را مقرّر نموده و هر کدام بهاجل معین خود آنسان که او مقدّر کرده است می رسند، پس خوشا به حال مجاهدان راه خداو کشتگان راه اطاعت او.
نهج السعاده، ج٢، ص١٠٧
خون شهید
انّ علیّ ابن الحسین علیه السلام کان یقول : قال رسول الله صلی الله علیه و آله :
ما من قطره احبّ الی الله عزّوجلّ من قطره دمٍ فی سبیل الله.
امام زین العابدین علیه السلام پیوسته از قول رسول خدا صلی الله علیه و آله میفرمود:
هیچ قطره ای در نزد خداوند دوست داشتنی تر از قطره خونی که در راه خدا ریخته میشود نیست.
وسائل الشیعه، ج١١، ص٨، حدیث١١
شهید درد جراحت را احساس نمی کند
قال رسول الله صلی الله علیه و آله :
الشّهید لایجد الم القتل الّا کما یجد احدکم مسّ القرصه.
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود :
شهید درد کشته شدنرا احساس نمی کند، مگر در حدّی که یکی از شما پوست دست خود رابین دو انگشت فشار دهد.
کنز المعال، ج٤، ص٣٩٨، حدیث١١١٠٣
آمرزش گناهان شهید
قال رسول الله صلی الله علیه و آله :
للشّهید سبع خصال من الله اوّل قطره من دمه مغفور له کلّ ذنب.
حضرت پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود :
به شهید هفت امتیاز از طرف خداوند عطا می شود، اولین آنها بخشیدن تمام گناهاناوست بواسطه اولین قطره خونش.
وسائل الشیعه، ج١١، ص٩، حدیث٢٠
شهادت، کفّاره گناهان
قال الباقر علیه السلام :
اوّل قطره من دم الشّهید کفّاره لذنوبه الّا الدَّین فانّ کفّارته قضاءه.
امام باقر علیه السلام فرمود :
اولین قطره خون شهید کفاره گناهان اوست مگر بدهیها، که کفاره آن ادای آناست.
وسائل الشیعه، ج١٣، ص٨٥، حدیث٥
موجب آمرزش گناهان
قال الصادق علیه السلام :
من قتل فی سبیل الله، لم یعرّفه الله شیئاً من سیئاته.
امام صادق علیه السلام فرمود :
کسی که در راه خدا کشته شود، خداوند هیچ یک از گناهان او را به روی اونمیآورد.
وسائل الشیعه، ج١١، ص٩، حدیث١٩
 
شهید غسل و کفن ندارد
قال النّبی صلی الله علیه و آله : فی شهداء احد :
زمّلوهم بدمائهم و ثیابهم.
پیامبر اکرم درباره شهدای اُحُد فرمودند :
آنها را با همان خونهایشان و لباس های خودشان دفن کنید.
وسائل الشیعه، ج٢، ص٧٠١، حدیث١١
دفن با جامه خونین
عن امیر المومنین علیه السلام قال :
لمّا کان یوم بدرٍ، فاُصیب من اصیب من المسلمین، امر رسول الله بدفنهم فیثیابهم، و ان ینزع عنهم الفراء، و صلیّ علیهم.
حضرت علی علیه السلام فرمود :
در روز بدر، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نسبت به کسانی که از مسلمانان بهشهادت رسیده بودند، دستور داد که آنها را با لباسهایشان دفن کنند، و تنها لباسهایچرمین را از تنشان بیرون آوردند، و سپس بر آنها نماز خواند.
بحار الانوار، ج٨٢، ص٦، حدیث ٥
گلگون کفنان
عن اسماعیل بن جابر و زُراره عن ابی جعفر علیه السلام :
قال : قلت له کیف رایت الشّهید یدفن بدمائه؟ قال : نعم فی ثیابه بدمائه و لایحنّط و لا یغسّل و یدفن کما هو
از اسماعیل بن جابر و زراره نقل شده است که : از امام صادق سوال کردم، نظر شمادر این باره چیست که شهید با بدن خون آلود دفن شود؟ حضرت فرمود : آری شهید بدون غسلو حنوط، در لباس خونین خود همانگونه که هست دفن می شود.
وسائل الشیعه، ج٢، ص٧٠٠، حدیث٨
 
شهید سوال قبر ندارد
قال رسول الله صلی الله علیه و آله :
من لقی العدوّ فصبر حتّی یقتل او یغلب لم یفتن فی قبره.
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود :
هر کس رو در روی دشمن قرار گرفت((با دشمن درگیر شد)) و استقامت کرد تا کشته و یاپیروز شد، در قبر مورد آزمایش قرار نمی گیرد((از او سوال نمی شود)).
کنز المعال، ج٤، ص٣١٣، حدیث١٠٦٦٢
آثار شهادت
قال رسول الله صلی الله علیه و آله :
یعطی الشّهید ستّ خصال عند اوّل قطره من دمه :
یکفّر عنه کلّ خطیئه ویری مقعده من الجنه و یزوّج من حور العین و یؤمّن من الفزعالاکبر و من عذاب القبر و یحلّی حلّه الایمان.
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود :
١-با اولین قطره خون او تمام گناهانش بخشیده می شود.
٢-جایگاه خود را در بهشت می بیند.
٣-از حوریان با او ازدواج می کنند.
٤-از وحشت بزرگ روز قیامت در امان می باشد.
٥-از عذاب قبر ایمن است.
٦-به زیور ایمان آراسته می گردد.
کنز المعال، ج٤، ص٤١٠، حدیث١١٥٢
معافیت از سوال قبر
سُئل النّبی صلی الله علیه و آله :
مابال المومنین یفتنون فی قبورهم الّا الشّهید؟ فقال : کفی ببارقه السّیوف علیراسه فتنهً.
از پیامبر اکرم سوال شد :
چگونه است که همه مومنین در قبر مورد سوال و امتحان قرار می گیرند مگر شهید؟
حضرت فرمود : امتحانی که در زیر برق شمشیر داده است، برای او کافی است.
کنز المعال، ج٤،ص٤٠٧، حدیث١١١٣٨ و ص٥٩٥، حدیث١١٧٤١
شفاعت شهید
قال رسول الله صلی الله علیه و آله :
یشفع الشّهید فی سبعین من اهله.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود :
شهید هفتاد نفر از بستگان خود را شفاعت می کند.
کنز المعال، ج٤، ص٤٠١، حدیث ١١١١٩
مقام شفاعت
عن الصّادق علیه السلام عن آبائه علیه السلام انّ رسول الله قال :
ثلاثه یشفعون الی الله یوم القیامه فیشفّعهم : الانبیاء ثمّ العلماء ثمّالشّهداء.
امام صادق علیه السلام از پدران خود از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقلفرمود :
سه گروهند که روز قیامت شفاعت می کنند و شفاعت آنها مورد پذیرش خداوند قرار میگیرد، انبیاء و علما و شهداء.
بحار الانوار، ج٩٧، ص١٤، حدیث٢٤
 
جهاد همچون نماز
قال رسول اللّه(ص): «مَثَل المُجاهِدینَ فِى سَبیلِ اللّهِ کَمَثَلِالقائِمِ القانِتِ لا یَزالُ فى صَومِهِ وَ صَلاتِهِ حتّى یَرْجِعَ إلى أهلِهِ. »
پیامبر اکرم(ص) فرمود: «مثل مجاهدین در راه خدا، مثل کسى است که قائم و قانت (درحالت قیام و قنوت) باشد، و همیشه در روزه و نماز بوده باشد، تا آنگاه که به سوى اهلو خانواده خویش بازگردد».
مستدرک الوسائل، ج ٢, ص ٢٤٣.
 
رهبران اهل بهشت
قال رسول اللّه(ص): «المُجاهِدونَ فى سَبیلِ اللّهِ قُوّادُ أهلِالجَنّةِ».
رسول خدا(ص) فرمود: «مجاهدان در راه خدا، رهبران اهل بهشت اند»
مستدرک الوسائل، ج ٢,ص ٢٤٤
 
درجات جهاد
قال رسول اللّه(ص): «یَرْفَعُ اللّهُ المُجاهِدَ فى سَبیلِهِ عَلىغَیرِهِ مِأةَ دَرَجَة فِى الجَنَّةِ ما بَیْنَ کُلِّ دَرَجَتَیْنِ کَما بَیْنَالسَّماءِ وَ الأرْضِ».
پیامبر اکرم(ص) فرمود: «خداوند، مجاهد در راهش را بر غیر او صد درجه در بهشترفعت و بلندى بخشد، که فاصله میان هر دو درجه همانند فاصله میان آسمان و زمیناست… (کنایه از بلندى رتبه مجاهد در راه خدا است)».
مستدرک الوسائل، ج ٢, ص ٢٤٤
 
فضیلت جهادگران
با اسناد نقل شده امام رضا (ع) فرمود که حسین بن على (ع) فرموده:
در حالى که امیر المؤمنین (ع) براى مردم خطبه مى‏خواند و آنها را به جهاد در راه خدا بر مى‏انگیخت جوانى از میان مردم برخاست و گفت: اى على! مرا از فضیلت جهادکنندگان در راه خدا با خبر کن. پس على (ع) در پاسخ او فرمود:
من و رسول خدا (ص) در حالى که ایشان بر ناقه‏ى عضباء خود سوار بود، در یک ردیف قرار داشتیم، در حالى که از غزوه ذات السلاسل بازمى‏گشتیم. پس من از آن حضرت آنچه را که تو از من سؤال کردى پرسیدم، پیامبر (ص) فرمود: هنگامى که رزمندگان در راه خدا اراده جنگ مى‏کنند، خداى دورى از آتش را براى ایشان مقرّر مى‏فرماید. و هنگامى که براى جهاد در راه خدا آماده مى‏شوند، خداى به وجود آنها به فرشتگان مباهات و افتخار مى‏کند. و زمانى که با خانواده خود وداع مى‏کنند، دیوارها و خانه‏ها برایشان مى‏گرید، و در این حال از گناهان خود بیرون مى‏آیند، به مانند مارى که از پوست خود بیرون مى‏شود. و خداى‏ بر هر یک از این مردان مجاهد چهل هزار فرشته مى‏گمارد تا او را از رو برو و پشت سر و سمت راست و سمت چپ حفاظت و نگهدارى کنند. ایشان هیچ کار نیکى انجام نمى‏دهند مگر آنکه بیشتر از آن در نامه اعمالشان نوشته مى‏شود، و هر روز براى آنها عبادت هزار مرد که هزار سال خدا را عبادت مى‏کنند، و هر سال عبادت آنها سیصد و شصت روز، بمانند روزهاى دنیا، نوشته مى‏شود. و زمانى که با دشمن روبرو مى‏شوند، دانش اهل دنیا از ثوابى که خدا به آنها مى‏دهد قاصر است. و به هنگام برخورد و رویارویى با دشمن که نیزه‏ها به حرکت در مى‏آید، و تیرها پرتاپ مى‏شود و جنگاوران با یک دیگر مواجه مى‏شوند، فرشتگان مجاهدان راه خدا را با بالهاى خود مى‏پوشانند، و در این حال از خداى براى آنها نصرت و استقامت مى‏طلبند. در این هنگام منادى فریاد مى‏زند که: بهشت در سایه شمشیرهاست، و فرود آمدن هر نیزه و ضربت شمشیرى بر پیکر شهید آسان‏تر و دلنشین‏تر از نوشیدن آب سرد در روز تابستان است. و هنگامى که شهید بر اثر ضربت شمشیر یا نیزه‏اى از اسب خود به زمین مى‏افتد، به زمین نمى‏رسد مگر اینکه خداى عز و جل حور العین را به همسرى او به سویش مى‏فرستد، و این حور العین به آنچه خداى از کرامت خود براى شهید آماده کرده است، او را مژده مى‏دهد. پس هنگامى که پیکر شهید به زمین مى‏خورد، زمین به او مى‏گوید: اى روح پاک خوش آمدى، تو همان روح بزرگى که از پیکرى پاک بیرون‏شده‏اى.
شادمان باش، زیرا که براى تو فراهم است، آنچه که هیچ چشمى ندیده و هیچ گوشى نشنیده و به قلب هیچ انسانى جلوه و گذرنکرده است و خداى عزّ و جلّ مى‏فرماید: من جانشین شهید در میان خانواده او هستم. و هر کس خانواده شهید را خشنود کند، هر آینه مرا خشنود کرده است، و هر کس آنها را خشمگین کند، همانا مرا خشمگین کرده است. و خداى روح شهید را بر بالهاى پرنده سبز رنگى قرار مى‏دهد، تا به هر سوى بهشت که مى‏خواهد گردش کند. و از میوه‏هاى بهشت بخورد، و در پرتو قندیلهاى طلایى که به عرش آویزان است پناه گیرد. و به هر شهیدى هفتاد غرفه از غرفه‏هاى بهشت داده مى‏شود، فاصله میان هر غرفه به اندازه فاصله میان صنعاء و شام مى‏باشد. روشناى این غرفه‏ها شرق و غرب عالم را روشن مى‏کند. و در هر غرفه‏اى هفتاد در وجود دارد و بر هر درى هفتاد لنگه در طلا مشاهده مى‏شود، و بر هر درى شصت پرده آویز است. و در هر یک از غرفه‏ها هفتاد خیمه و در هر خیمه هفتاد تخت از طلا وجود دارد، که پایه‏هاى آنها از زبرجد و درّ است، و پایه‏هاى تختها با میخهاى زمرّد استوار شده است. و بر هر تختى چهل فرش که ضخامت هر کدام بیست متر مى‏باشد گسترده شده است، و بر هر یک از این فرش‏ها همسرى از حور العین که شوهر دوست و با یک دیگر همسالند نشسته است.
پس از این سخنان جوان پرسشگر گفت: یا امیر المؤمنین! به من از زن شوهر دوست خبر بده.
امیر المؤمنین فرمود:
او زن خندان و با کرشمه‏ایست، که نسبت به شوهر شیفته است، و هفتاد هزار کنیز و هفتاد هزار غلام دارد. وى به طلا زینت شده و داراى چهره‏اى سپید است. بر سر این زنها تاجهایى از لؤلؤ، بر شانه‏هاى ایشان شنل‏ها و در دستهاى آنان جامها و کوزه‏هایى وجود دارد. هنگامى که روز قیامت فرا برسد، شهید با شمشیر آخته از گور بیرون مى‏آید، در حالى که از رگهاى گردن او خون مى‏ریزد، رنگ به رنگ خون ولى بوى آن مانند رائحه مشک است، و با این حال از عرصه قیامت مى‏گذرد. سوگند به آن کسى که جانم در دست اوست، اگر انبیاء بر سر راه شهیدان باشند، به احترام آنها از مرکب پیاده مى‏شوند، «١» چرا که مقام و ارزش شهیدان را در پیشگاه خدا مشاهده مى‏کنند.
و هر یک از شهیدان در باره هفتاد هزار نفر از خاندان و همسایگان خود شفاعت مى‏کند، تا آنجا که همسایگان او بر سر همسایگى با وى با یک دیگر نزاع و دشمنى مى‏کنند. آنگاه شهیدان با من و با حضرت ابراهیم- علیه السلام- بر سفره جاودانى بهشت مى‏نشینند، و هر بامداد و شامگاه رحمت خداى متعال را دیدار مى‏کنند.
صحیفة الرضا علیه السلام-ترجمه حجازى